Tuesday, September 2, 2008

Menjejak Rindu Di Puncak Ledang

Buat kesekian kalinya aku melayan gelojak jiwa yang meruntun untuk menawan Sang Puteri yang kelihatan sayup dari bumi Asahan, Melaka dan Tangkak, Johor. Hari ini, 17 Aug 08, bersamaan dengan hari Sabtu, 15 Sya'aban, aku kembali menawan puncak Gunung Ledang yang tempat bersemayamnya lagenda sang puteri gunung Ledang & sang petapa Adi Putra, guru silat pada Hang Tuah lima bersaudara...

Ini kali ke-3 aku mendaki gunung ini, kali pertama, sekitar tahun 1988 melalui trek Asahan, Melaka. Kali kedua, sekitar tahun 2002 melalui trek Air Panas, Sagil, Johor dan kali-3 melalui trek pemancar TM yang boleh dimasuki melalui kampung orang asli di Jalan Air Tawas, Sagil. Cuma expedisi ke-3 ini tidak menggunakan kudrat empat kerat untuk menggalas camping beg aku yang sarat dengan pelbagai khazanah tu. kali ini aku mempertaruhkan kudrat Toyota Unser Abang aku untuk mendaki sampai ke pemancar TM yang terletak kra-kira 500 meter dari puncak tertinggi gunung Ledang.

Kami melalui jalan berliku dan berlopak yang bisa mencabut urat pinggul kesan henjutan tanpa henti sepanjang perjalanan ke empangan Tangkak (lokasinya terletak di tengah-tengah perjalanan kepuncak). Setelah mendaftar di Pos Taman Negara bersebelahan kawasan empangan, kali terus memandu hingga ke pemancar TM. Kawasan pemancar ini, adalah kawasan larangan negara dan anda harus mendapatkan permit dari pihak berwajib jika hendak memandu hingga kesini, kalau tidak anda akan dihalau secara percuma oleh abang-abang tentera yang bertugas disana.

Pendakian sebenar bermula jam 4.30pm dan sampai kira-kira jam 5.00pm. Walaupun 6 orang mendaki dan jarak pendakian tak sampai 1 km, hanya 2 orang sahaja yang sampai termasuklah aku ..hehehehe.

Kepuasan terbayang setelah kaki mencecah ke puncak Ledang. Berbekal sebotol air mineral, aku mengambil wuduk dan menunaikan hajat untuk solat di puncak lagenda ini... ada misteri yang tak mampu aku rungkai dalam pendakian ini..bak kata Siti, biarlah rahsia....

Meredah trek berliku menuju kepuncak gunung Ledang..

..bermula pendakian, tidak jauh dari kawasan pemancar TM

No comments: