Monday, February 18, 2008

Bomoh PilihanRaya

Aku yakin dan pasti, bulan ini & bulan depan, pendapatan perkapita bomoh-bomoh dan pawang-pawang (yang terpilih saja) di Malaysia dan dinegara-negara jiran (eg: Indonesia & Thailand) akan melonjak naik. Ketika ini, ada para YB (muka-muka baru dan lama) Akan bertandang ke rumah atau klinik tok moh- tok moh ini. Ini bukan fenomena baru. Ini fenomena dulu, kini dan aku tak tahu sampai bila? (aku berdoa moga-moga YB-YB ini kembali ke pangkal jalan).

Kesian aku tengok, ada pemimpin yang tak mampu pimpin diri sendiri. Mengharap bantuan bomoh yang pastinya didalangi jin-jin penipu. Percaya dengan bedak sakti, songkok sakti, minyak sakti yang pastinya bayarannya berkati-kati. Kesian. Menjunjung tinggi benda khurafat dan tahyul. Apa nak kata, itulah sebahagian dari wajah politik kita. Tok Moh tersenyum riang. Lepas pilihanraya boleh pakai Mercedes lampu belalang.

Masih ke kau ingat? Tragedi kerat 18 seorang YB. Angkara mahu kebal dan berkuasa? Kesian-kesian. Jangan terkejut kalau keluar berita sensasi. Bisa gempar seantero negeri. Angkara YB dan Tok Moh peribadi.

Aku lebih kesian, pada pengundi yang terus mengundi, pemimpin begini. Atas nama parti, semua boleh jadi… Aduhai. Kesian-kesian. Menang sorak kampung tergadai.



Ps:// Tak tumbuh tak melata, tak sungguh surat khabar tak kata..

No comments: