Thursday, February 21, 2008

Sebersih Kaki Ini

Sudah 5 jam Tok Sidang duduk di kerusinya. Punggungnya sudah terasa keras-kematu. Perjalanan ke US menaiki pesawat MAS berbaki 18 jam lagi sebelum berhenti transit di Airport Taipei. Mata Tok Sidang terpaku di jamnya yang dah menunjukkan masuknya waktu zohor. Tok Sidang bergegas ke tandas flight, bukan untuk melepas hajat, tapi untuk berwuduk. Solat perlu disegerakan. Takut-takut tak sempat. Maklumlah pesawat MAS pernah hampir-hampir kehabisan minyak ketika di Heathrow airport dulu. Takut pisang berbuah 2 kali. Tok Sidang fikir, kalau terhempas, dia redha, sebab dah menunaikan yang wajib. Kalau mati, mati dalam iman..

Tok Sidang ambil wuduk berhati-hati. Bimbang air menitis dilantai tandas flight. Sebagai jurutera terlatih, Tok Sidang tahu bawah lantai tandas flight penuh dengan litar-litar elektronik. Sudahi wuduk, Tok Sidang melangkah keluar tapi ditahan oleh seorang pramugari cantik, berlipstik merah dan berkebaya ketat berbunga-bunga. Lantas dialog ini terakam..

PC:Encik dah basahkan tandas flight ini. Encik tak tau kah, ini berbahaya dan mengotorkan tandas? ( dengan nada yang agak keras)

TS: Cik, saya rasa tak lah basah sangat tandas ni. Saya ambil dengan berhati-hati tadi.

PC: Kotorlah encik, mana boleh encik basuh kaki encik di singki tu.

TS: Hmm.. maafkan saya cik. Tapi boleh saya tanya sikit?

PC: Apa dia?

TS: Berapa kali cik basuh muka cik ni sehari?

PC: 3 kali. Kenapa awak tanya?

TS: Hmm..kaki saya saya basuh sekurang-kurangnya 5 kali sehari, jadi maknanya kaki saya lebih bersih dari muka cik ni.

..Tok Sidang terus meninggalkan Pramugari cantik tu yang wajahnya perlahan-lahan sudah bertukar menjadi biru dan kelihatan tidak cantik lagi....

Note: PC=Pramugari Cantik; TS=Tok Sidang

No comments: