Tuesday, February 5, 2008

Tragedi Mercun Raya !

Setiap kali menjelang Chinese New Year, ingatanku pasti mengimbau kenangan silam. Kenangan zaman budak-budak. Waktu tu kami tinggal di pekan Masjid Tanah, Melaka. Aruah Abah menyewa rumah di kawasan yang di kelilingi dengan sekolah-sekolah. Kami berbilang bangsa tinggal dikawasan tu. Berjiran dengan keluarga-keluarga berbangsa Cina. Harmoni sungguh. Tiada langsung sentimen ala 13 May ataupun sentimen ala Hindraf.

Hari tu. Pagi yang damai. Menjelang Raya. Emak ke rumah jiran. Aku, abang-abang aku dan anak-anak jiran sibuk main mercun belakang rumah. Tiba-tiba. Abang aku yang tua dapat idea brutal! Kau ingat tak mercun katak? Ya, mercun katak. Yang berwarna hijau. Berlipat-lipat. Yang kalau meletup, berbunyi.. Pooong! PannnG! Poonng! PannnGG!

Waktu tu, kedengaran Nyonya sebelah rumah sedang membasuh baju dibilik airnya. Betul-betul dekat dengan tempat kami bermain mercun. Abang aku kata nak kenakan nyonya tu! Saja, suka-suka! Kami suspen dengan rancangan dia. Tapi terpaksa ikut sebab dia ketua. Dia bakar sumbu mercun katak dan campakkan dalam bilik air nyonya tu dan terdengar bunyi, Pooong! PannnG! Poong! PannnGG! Disusuli dengan bunyi Haiyaa! HaiyAA! HAIYAAA!!! Dan kami lihat apek, suami nyonya tersebut berlari keluar sambil memegang sebatang kayu. Sambil menjerit. Woooii !!! Cilakak punya budak-budak!! Nang bo ti nang!! Kui bo ti kuiii!!. Kami berlari macam tak cukup tanah. Cuba selamatkan diri. Aku menuju ke rumah. Sembunyi bawah katil. Yang lain entah lari ke mana. Tengahari baru aku keluar dari bawah katil. Nasib baik nyonya tu masih hidup! Kalau dia sakit jantung dan meninggal dunia hari tu, pasti aku dan kawan-kawan dah merengkok dalam Sekolah Tahanan Juvana Henry Gurney, atas kesalahan membunuh tanpa niat!

Itulah, setiap kali terlihat mercun, aku tersenyum sendiri…eh eh eh eh…….

No comments: