Sunday, January 13, 2008

Aku Tlah Jatuh Cinta… (Siri 1)

Dulu.. masa aku masih muda-belia, aku pernah dengar tentang dia. Dari abang aku. Dari kawan-kawan aku. Cantik katanya. Betul ke? Betul tak tipu. Kata kawan-kawan aku. Kau pergilah tengok dia dulu. Baru kau tahu. Setelah beberapa tahun. Kebetulan, aku ada peluang. Terus aku menjengah. Tapi waktu tu masa tak mengizinkan untuk aku tengok dari dekat. Aku intai dari jauh jer. Betul la. Cantik. Sungguh. Tak tipu. Memang cantik.

Alamak. Hati dah tergoda. Ni yang susah ni. Tak pe. Aku kata. Nanti usha lagi. Bila ye? Jauh nak sampai ni. Masa berlalu. Aku pun dah ada 2 anak. Tiba-tiba rindu bertandang lagi. Jam dah pukul 3. Awam mendung berarak kelabu. Pekat Hitam. Aku nekad. Tak peduli. Aku start kereta aku. Meredah hujan lebat menuju ke lebuhraya Karak. Wiper kereta aku begerak laju. Macam dada aku. Dab Dup Dab Dub. Berbunyi. Mudah-mudahan dapat aku jumpa dia lagi. Isteri aku sesekali mejeling. Risau agaknya. Lebih kurang jam 5 aku sampai. Lega Hati. Hujan pun dah behenti.

Sampai dah kat situ. Aku tengok dia balik. Kali ini aku tenung dia betul-betul. Aku tengok dia atas bawah. Aku memang dah mabuk kepayang. Terpegun. Aku memang dah jatuh cinta. Tapi bukan pada si Dara Jelita. Rupanya pada si Janda. Tapi Janda ni bukan sebarang Janda. Bukan Janda Berhias. Bukan. Ini Janda berhati mulia. Baik Pekerti. Semua orang panggil Janda Baik. Tak kira bangsa.Melayu. Cina. India. Orang Putih. Orang Hitam. KEKKWA. Semua panggil dia Janda Baik.

Apa Pun. Biar Aku tunjuk si Janda Baik. Yang mencuri hati aku selama ini. Untuk seketika.Hari Itu. Aku Tenang. Lebih tenang dari biasa. Aku Damai. lebih damai dari Biasa. Dan. Ombak itu kembali menghijau.

...Si Janda Baik menyambut kedatangan..



...Wajah-wajah jelita si Janda Baik.


--menikmati SiRaja dan SiPermaisurinya di tepian sungai Janda Baik..bertemankan pondok marhaen (murah jer..RM5 satu pondok)


...lepas Solat Magrib aku meninggallkan siJanda Baik dengan seribu kenangan..dan seribu Azam untuk kembali mengintai..


Samuri Satey, cawangan MRR2..destinasi terakhir sebelum sampai kerumah...

2 comments:

Deo said...

dulu aku pernah bermesra dgn si janda. celik mata bersama janda. pejam mata pun bersama janda. sampai kecut-kecut aku kena airnya yang tak putus-putus mengalir.

best wo kalau kursus motivasi kat sana, seminggu pulak tu. bukan rasa lagi bermotivasi, rasa nak tidur je... heheheheh

PM kita dulu kursus motivasi kat sini kot tu yang dok asyik nak tidur je... heheheh

Deo said...

Bro,
You've got tagged and there's no escape. Check this link for details... hahahah welcome to blogging world, this is part of it!
:-)