Sunday, January 20, 2008

Epilog dari Tokyo (4)- Oh Pedang Samurai!

Beli pedang Jepun @ Katana! Itu misi aku. Sejak dari Kuala Lumpur aku dah berangan untuk beli pedang samurai. Aku tekad. Aku nekad. Sejak kecil aku dah terpengaruh dengan cerita ninja dan samurai ni. Sampai sekarang. Kalau anak aku tengok cerita Naruto. Aku tumpang sekaki. Dulu tak ada lagi cerita Naruto ni. Yang ada cerita ninja bersiri. Kalau tak salah aku nama hero dia Sasuka. Yang boleh melompat macam tupai tu.


Misi bermula. Aku ke Asakusa, Tokyo, kota yang terkenal dengan banyak kuil tu. Kat sini banyak kedai-kedai menjual cenderamata termasuk pedang samurai @ katana. Aku melangkah masuk ke kedai pedang tu. Bagai pahlawan melayu yang sesat ditengah kota Tokyo. Tanya harga. “How much?” tokey tu jawab “ USD1,000.” Ooooo..” sambil aku mencebik muncung mulutku.. “This one?” tunjuk aku yang lain. Tokey tu jawab lagi “ USD400, this is cheap one. Are you interested?” Aku senyum je. Sambil kira duit Yen dalam poket aku. Rata-rata katana berharga sekitar USD500-USD1000. Aku tekad. Aku nekad. Aku nak beli juga. Aku beli satu untuk Meor, Zubir, anak aku. Dan. Dua untuk aku. Aku puas. Aku tak kira. Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan. Alang-alang beli biar puas. Aku kira jumlah semua . 250 darab 5. 1,250. tapi bukan USD1,250 tapi Yen 1,250 @ RM40. Aku beli juga pedang. Tapi bukan pedang samurai sepanjang 2 kaki, tapi key-chain pedang samurai selebar tapak tangan. Aduhai.

No comments: