Thursday, January 17, 2008

Epilog Dari Tokyo (2)- Jalan-Jalan Cari Makan

Part I

Di Jepun, ada dua perkara yang sukar. Bahasa. Dan. Makan. Tak ramai yang fasih berbahasa Inggeris di Jepun. Kalau setakat kau tengok orang pakai kot. pakai tie. Tak semestinya dia boleh berbahasa Inggeris. Di Jepun, pemandu teksi pun pakai kot. Hatta peon dia pun pakai kot. Antara kami ber-enam, biasanya aku yang kena jadi jurucakap. Bukan sebab aku pandai cakap Jepun.Bukan sebab misai aku macam misai orang Jepun. Bukan. Aku cuma tahu beberapa patah jer. Moshi!Moshi! Sumimasen! Ohayo Gozaimasu!. Sebabnya kalau aku speaking orang putih, pasti ada telo Jepun sikit. MacamAnooo, watashi want a to order rice.rice! sambil angguk-angguk. Kemudian bila dia jawab. Hait!..Anoo...WaaKaaaOoaaToo..SoooDess.. .Kaaa..Aku akan kata. Ooooo Assoooka? Buat macam faham. Padahal satu habuk pun aku tak faham.

Part II

Hari tu. Di Chiodaku, Tokyo. Kami nak tukar selera. Hari-hari makan fish burger Mac Donald. Muka pun dah jadi macam burger. Kami nekad. Nak makan pizza. Dengan bangganya kami melangkah ke restoren pizza yang berprestij di tengah kota Tokyo. Macam biasa. Aku kena order. Nak sebut pizza makanan laut aku tak reti. Aku cuma cakap. Watashi want Fish Pizza! Fish Pizza! No Pig! No Pig! Mamat pelayan Jepun tu tercegat. Tak faham. Kemudian aku cakap. Vegetable Pizza? Dia tak faham juga. Alahai. Said Al-Joker siap buat isyarat tangan macam ikan. Dia tak faham jugak. Alamak. Orang sekeliling yang bermata sepet tu dah mula gelak kat kami. Kurang asam betul. Aku kehabisan idea. Tiba-tiba Said Al-Joker keluarkan wallet dia. Aku ingatkan dia nak kasi tip. Rupa-rupanya dia keluarkan flash card. Macam flash card budak-budak tadika tu. Satu gambar ikan. Satu gambar bawang. Dia tunjuk kat mamat jepun tu. Mamat tu angguk-angguk tanda faham. Lepas tu kami makan seafood pizza. Sekenyang-kenyangnya. Terima kasih Said. Sekarang aku lebih faham.lepas ni kena bawak dictionary bergambar. Huh!

4 comments:

Deo said...

teringat iklan wardina tu..
bu ah = buah
buah hati...
nasib baik buah hati...

OmbakHijau said...

Aku teringat Saharil Conteng punyer quote "A child looks at a mountain and sees a mountain; a man looks at a mountain and sees many things; a wise man looks at a mountain and sees a mountain." hehehe..tu saharil yg kata..aku pun kata macam tu jugak...heheh

en_me said...

teringat me masa kat mcdonalds jepun.. ada ayat yg mula2 sekali kalo kita masuk kaunter tanya.. dulu me x tahu, tp sekarang me akan ketawa sorang2 kalo me ingat..

korang mesti tahu kan ayat itu?

"having here or take away?"

ahaha

OmbakHijau said...

Me_y, aku ingat ayat tu. kalau kau tanya dia balik dalam english, dia akan start confuse dan panggil kawan dia yang lain..hehehehe