Monday, January 14, 2008

Apa Woi-Woi !

Aku minat filem P. Ramlee. Minat Betul. Entah berapa kali tengok pun aku tak ingat. mungkin berpuluh.mungkin beratus. tak pernah bosan. tak pernah jemu. sungguh. tak tipu. macam ada karan filem dia ni. terutama versi bujang lapok. Sampai aku hafal skripnya. Ada yang menusuk dikalbu. Sedih. Sayu. Gembira. Lawak. Penuh tawa-ria. Satu yang masih aku ingat. babak penting dalam filem seniman bujang lapok. penuh makna. penuh sindiran. tajam. tepat. Gambaran masyarakat kita.Orang kita. Umpama ketam batu. orang tarik kawan keatas. dia tarik kebawah. mana nak maju.

Adegan itu adalah ketika Ramlee, Sudin dan Aziz bertemu dengan watak tuan Singh yang bertugas sebagai ‘jaga’ di studio Jalan Ampas. , Sudin tanya soalan kepada tuan Singh dalam nada kurang sopan. lalu kemudiannya di’bahasa’kan oleh jaga itu. Kata tuan Singh …
“Apa panggil woi woi .. cakap baik-baik tak boleh ka ? Apa lu ingat saya sini duduk serupa batu ka ?”
Seterusnya, setelah mereka di bawa masuk berjumpa Kemat Hassan, Singh mem’bahasa’kan pula seorang lelaki yang memperkecil-kecilkan hasrat Ramlee, Aziz dan Sudin yang ingin mencari kerja.
Kata tuan Singh lagi … “itu diorang baru mau cari kerja lu sudah marah .. apa macam lu punya bangsa mau maju ? lu punya rezeki lu makan, dia punya rezeki dia makan, apa salah lu makan sama sama ?”
Itulah kan. Orang kita. Wajah kita.

No comments: