Tuesday, January 22, 2008

Hikayat si Tikus Mondok menjadi si Ular Sawa !

Arakian maka tersebutlah al-kisah di sebuah ladang labu di benua Marrasia. Yang subur menghijau. Hiduplah puak-puak tikus dengan harmoni. Puak terbesar, tikus tanah, yang berkulit sawo-matang. Tikus atap yang berkulit putih-kuning dan tikus mondok, puak minoriti berkulit hitam si tampuk manggis. Adapun puak tikus mondok ini terkenal kepetahan bercakapnya. Maka ramailah dikalangan puaknya yang menjadi lawyer termasuk si lawyer buruk. Dikalangan puak-puak tikus ramai yang tersalah sangka, kadang-kadang si tikus mondok menyerupai si ular sawa.

Nak dijadikan cerita, tersebarlah di seantero ladang labu akan rancangan jahat seekor tikus mondok bernama D.K Singum Al-Kallingga. Kononnya mengatur perlantikan pembesar Timbang-Tara bernama Al Fuluzz C.Balaci dari puak tikus tanah. Rancangan tersebut telah terakam dek CCTV yang dipasang di keliling ladang labu. Video tersebut telah tersebar luas. Puak-puak tikus segera meminta D.K Singum di adili. Badan khas Diraja dikalangan puak tikus telah dilantik untuk mengadili kes ini. Akan tetapi. Tikus mondok bernama D.K Singum punyai magis tersendiri. Menteranya bisa merubah diri. Menjadi seekor ular sawa. Punya lidah bercabang tiga. Bersegi-segi.

Badan khas menjadi buntu. Mati-mati D.K Singum si tikus mondok mengaku dirinya si ular sawa batik. Bukan si tikus mondok. Para saksi dipanggil seantero negeri. Masing-masing berhujah membawa bukti. D.K Singum menyanggah lagi. Katanya dia ular sawa yang mabuk todi. Kata- katanya tak boleh dijadikan bukti lagi. Sambil tersenyum DK Singum membelit lagi. Kali ini menyesakkan nafas para juri. Yang pasti. Si Al Fuluzz C.Balaci dah pun lari. Selesa di labunya sambil mengoyang kaki. Ceh!

No comments: