Monday, January 14, 2008

Siri Bercakap Dengan Jin ( Siri 1)




Takut. Kecut. Seram. Berdiri bulu roma. Atas bawah. Itu yang berlaku. Kat Aku. Satu ketika dulu. Cerita pasal hantu (jin/syaitan) memang menyeramkan. Tapi aku nak cerita kisah benar. Kisah mistik. Misteri nusantara. Banyak siri. Ni siri satu. Pengalaman aku. Kisah benar. Dulu. Kini. Dan tak tahu sampai bila aku akan terserempak dengan benda-benda ni. Harap-harap tak lagi. Kali pertama aku jumpa. Tahun 1988. Masa tu tengah muda-remaja. Happy go-lucky. Masa tu aku ikut satu expedisi mendaki. Di gunung Ledang. Gunung tersohor dengan kisah misteri. Tempat bersuluk sang paranormal.Kisah puteri Gunung Ledang. Kisah Adi Putra. Guru Hang Tuah lima saudara. Bukan Adi Putra versi budak genius matematik tu. Bukan. Ini versi Adi Putra yang janggut panjang. Yang pandai bersilat.

Waktu tu hari terakhir expedisi aku. Dalam perjalanan pulang. Laluan turun dari Asahan Melaka ke Sagil, Johor. Waktu remang senja. Maghrib. Sebab masing-masing kepenatan. Kami terpisah. Aku kat tengah-tengah. Jalan seorang diri. Konfiden je masa tu. Waktu tu tak fikir pasal hantu ni. Tak ada langsung. Sungguh. Sedang aku berjalan macam itik waktu tu. Aku nampak. Satu lembaga. Dalam jarak 10 meter pada aku. Langkah aku terhenti. Badan aku macam kena karan. Aku terkujat. Seluruh tubuh jadi macam orang-orang (macam patung kat tengah sawah tu).

Aku nampak. Besar sungguh “dia”. Macam Gorilla. Macam Bigfoot. Berbulu satu badan. Hitam. Berserabut. Atas bawah. Yang best tu dia duduk bersila. Setahu aku monyet sarkis pun tak pandai duduk bersila. Mata dia putih. Tak ada mata hitam. Tenung aku. Usha aku. Gabra siot. Macam nak pengsan. Badan aku memang dah jem. Aku baca ayat quran pun dah tak menjadi. Berterabur. Aku kuatkan semangat. Pusing 360 darjah. Lari. Beg galas pun tak rasa berat. Macam bawa kapas aja. Masa tu kalau catat masa mungkin boleh kalahkan Rabuan Pit. Atau setidaknya menyamai Carl Lewis. Sebab masa tu Blog tak famous lagi. Tak terfikir pulak aku nak ambil gambar. Buat bahan bukti. Kalau tak. Boleh kita tatap sama-sama. Atau aku jual kat TV3. TV9. Astro. Masuk surat khabar.

..Sambung. Aku lari cari kawan-kawan. Muka aku dah pucat lesi. Dari coklat sawo matang. Jadi hijau. Kemudian tukar jadi unggu. Kawan-kawan aku pelik. Aku senyap je. Menikus. Lepas seminggu baru aku cerita. Itu pengalaman aku. Yang pertama. Lepas tu aku terus mengkaji spesis tu dan seangkatannya. Sampai hari ni. Aku masih mengkaji. Kalau orang cerita Bigfoot kat Kota Tinggi, Mersing tu aku percaya. Sebab aku pernah jumpa. Cuma aku rasa. Bigfoot ni bukan spesis binatang tapi jin yang menunjukkan rupanya. Kata orang tu. Tu namanya Hantu Rimba. Hantu Raya. Tak Ada tuan. Hidup terbuang. Tapi aku panggil hantu Bulu-bulu. Eeeiii geli-geleman.. Rambut atas tak sikat. Bawah pun pun tak sikat. Memang tak hensem. Aku tak nak jumpa lagi. Sungguh. Cukuplah sekali. Ini cerita benar. Nak percaya. Percayalah. Aku tak paksa. Ada lagi.. Bersambung siri ke dua. Jeng. Jeng. Jeng.

No comments: