Wednesday, January 23, 2008

Dendam Ibu Monyet!

Kem Terendak, Sungai Udang, Melaka. 1986

Hari tu. Aku melawat Abah ( Al-Fatihah buat Allahyarham Abah yang meninggal dunia pada 16 Jan 1987). Yang terlantar menderita sakit buah pinggang. Di Hospital Kem Terendak. Hospital tentera. Tempat aku dilahirkan. Mak kata hospital ini punya sejarah sendiri. Di mana semasa bayi, aku hampir diambil orang. Bukan dicuri. Tetapi tertukar bayi! Nasib baik mak perasan. Kalau tak, entah apa yang akan jadi.

Sejak dulu. Kalau ada peluang melawat orang sakit di hospital ini, pasti aku akan pergi. Biasanya kalau melawat pesakit, orang bawa buah-buahan. Tapi aku bawa roti! Ada yang menarik di hospital ini. Hutan di tepi laut bersebelahan dengan hospital ini telah menyediakan habitat yang sesuai untuk sang monyet. Ya monyet. Dan roti yang aku bawa adalah untuk sang-sang monyet.

Monyet-monyet ini juga punya sejarah sendiri. Hari tu. Di hospital Kem Terendak. Kawan baik aruah abah aku bercerita. Kisah benar. Dari perawi yang sahih. Berlaku sekitar tahun 80-an. Satu hari. Seorang lelaki. Terjumpa anak monyet yang masih bayi terjatuh dari atas pokok berhampiran hospital Kem Terendak tu. Lalu dibawa pulang dengan niat untuk membelanya. Nak dijadikan cerita, ibu monyet tersebut mula mengamuk dan mengila! Cari anaknya yang entah kemana. Ibu monyet nekad! ceroboh masuk ke wad bersalin dan bawa lari seorang bayi. Ya, seorang bayi (yang pastinya bukan aku la..). Mungkin ibu monyet berdendam. Cari pengganti untuk anaknya yang hilang. Di curi. Angkara manusia. Sebagai ganti, anak manusia di bawa lari. Baru adil. Mungkin. Aku cuba meneka naluri si monyet.

Didukung erat si bayi. Dibawa lari ke atas pokok. Orang ramai mulai panik. Berbagai helah dicari untuk mendapatkan bayi. Yang erat dalam pelukan ibu monyet. Semua gagal. Ada yang bawa senapang patah. Untuk menembak si ibu monyet. Tapi dilarang. Dikhuatiri tertembak si bayi. Akhirnya, seorang tua dikampung tu menawarkan diri. Untuk mendapatkan bayi tersebut.

Beberapa orang lelaki di arah berkumpul di bawah pokok. Sambil mendepakan tangan. Orang tua tu campakkan sekuntum bunga yang dipetik dari taman hospital. Tepat ke arah monyet itu. Tak disangka, bunga disambut oleh sang monyet ! dan bayi itu pun terlepas dari pelukan ibu monyet. Bayi pun jatuh kebawah. Dan. Disambut oleh salah seorang dari pemuda-pemuda itu. Monyet itu seperti terfana. Sambil membelek-belek bunga disambutnya tadi. Persis seperti orang kehairanan. Orang ramai juga terfana melihat keasyikan monyet tersebut membelek bunga. Tapi yang pasti. Ibu monyet akan terus bersedih selepas habis bunga dibeleknya dan dicabut ranggi-rangginya..

Moral cerita:

1. Hutang budi dibalas budi. Hutang darah dibalas darah.
2. Manusia kidnap anak monyet= Monyet kidnap anak manusia (Hukum Karma)
3. Kini baru aku tahu. Dari mana datangnya peribahasa “ Seperti kera mendapat bunga”

2 comments:

Deo said...

bro, bunga apa yang dibaling sampai terfana si monyet? pasti bukan bunga tahi ayam!

OmbakHijau said...

Aku pasti. Bukan bunga tahi ayam. kalau bunga tahi ayam, bukan saja monyet,bayi pun akan pengsan!