Wednesday, January 30, 2008

Tees Vs Tea

Pagi tu aku terima panggilan dari pejabat GM. Penting katanya. Ada misi penting. Macam biasa, jantung aku berdenyut tidak seperti biasa. Rupa-rupanya bos minta aku aturkan satu pertandingan golf. Untuk wakil-wakil dari negara Asean yang datang bermesyuarat di Kuala Lumpur, ketika itu. Aku termenung sekejap. Alamak. Aku bukan pandai sangat pasal golf ni. Maklumlah, budak kampung. Sekolah kampung. Kalau ajak main konda-kondi, hantu-galah, bola besit, bolehlah. Gerenti aku menang. Apa pun, tugas tetap tugas. Demi meneruskan prinsip cemerlang, gemilang dan terbilang, aku terima tugas dengan hati terbuka. Dengan bantuan pengurus kelab golf di Kuala Lumpur Golf & Country Club, persediaan pertandingan golf berjalan dengan lancar sehinggalah hari terakhir pertandingan bermula.

Lepas tu bos panggil lagi. “You tolong sediakan "tees" untuk players.” Arah bos. Waktu tu, mati-mati aku ingat bos suruh aku sediakan hidangan teh untuk pemain-pemain golf. Bagi aku, kalau setakat sediakan hidangan teh bukanlah satu masalah besar. Dengan bangganya aku minta pengurus kelab golf tu sediakan hidangan teh untuk para pemain selepas permainan. Muka pengurus tu nampak pelik bila aku cakap macam tu. Dia kata Ok je. Agaknya, mungkin dia fikir pegawai-pegawai luar negara ni nak merasa kenikmatan teh tarik Malaysia. Sebelum perlawanan, secretary bos panggil. “ Berapa paket engkau beli "tees" tu ?” tanya secretary bos aku. “ Berapa paket? Bukan nak kena hidang ke teh tu?” Jawab aku kehairanan. “ Apa yang kau nak hidang tu LAbuuuuuu ?! Bos suruh beli "tees", kau order Teh pulakkk! Jerit si secretary yang putih melepak tu. “ Ooo yer ke? "tees" tu bukan teh ke? Jawab aku terpinga-pinga. Aliieeemakatokkk..


ps: A tee is a stand used to support a stationary ball so that the player can strike it, particularly in golf..

2 comments:

Deo said...

hahahah tee pah ter tee poo laaa gaya nya ni

Johari Abdul Manan said...

Best humour of the week! TKs OM!!!