Wednesday, January 23, 2008

Tiba-tiba Macho Ku Hilang!

Bukit Ampang Jaya. Jalan Kolam Ayer Lama. 23 January 2008

Hari ini. Cuti umum. Thaipusam. Jalan Batu Caves sesak teruk. Pesta perarakan kavadi dan pesta pecah buah kelapa. Sepanjang jalan. Menuju ke Karak dan ke Kepong. Aku memecah kepala. Fikir mana nak pergi. Tiba-tiba Aqilah muncul. “Ayah jom tengok monyet”. Aaaa. Monyet. “Jom.” Kata aku. Ini percubaan ketiga. Kali pertama aku sampai bukit Ampang. Banyak monyet. Tapi Aqilah dan Ksham tertidur. Monyet yang tengok dia orang. Kali kedua. Hujan. Monyet sejuk barangkali. atau. Mungkin cari privasi. Maklumlah sejuk.

Aku singgah di kedai runcit brader Acheh. Cari sesikat pisang. Hadiah untuk sang-sang monyet. Sampai saja di Bukit Ampang, aku tengok orang dah penuh. Nasib baik ada parking. Aqilah dah senyum simpul. Tengok monyet dari jauh. Tugas membawa pisang aku serahkan pada Ksham. Maklumlah anak lelaki sulung. Harus dilatih memikul tugas. Walaupun tak perlu dipikul pisang tu. Dengan langkah macho ala Antonio Banderas, aku memimpin kedua-dua anakku. Menuju ke satu kumpulan monyet. Tiba-tiba langkahku terhenti! Paras hormone Adrenalinku terus melonjak melebihi paras biasa indek Dow Jones. Gaya macho ala Antonio Banderas tadi segera hilang. Yang tinggal cuma gaya Mat Sentul yang kekagetan. Bapak Beruk sebesar Ksham tiba-tiba muncul. Tapi lebih gemuk dan berbulu panjang. Entah dari mana ? betul-betul sebelah kami. Tajam merenung seikat pisang. Yang dipegang Ksham.

Dengan langkah pendekar jawa. Aku pasang kuda-kuda. Langkah silat Cimande Siamang Kera Sakti. Pisang di tangan Ksham ku ragut! Terus ku campak. Tepat ke arah bapak beruk tu. Dengan pantas juga bapak beruk tu menyambut, dengan muka kehairanan. Aku rasa mungkin dia cuma nak minta sebiji pisang. Tapi dapat semua. Bagus juga. Manusia lebih murah hati bila dalam ketakutan. Mungkin itu hipotesis si bapak beruk bila dapat sesikat pisang tadi.

Aku tanya dengan otai-otai kat situ. Rupa-rupanya bapak beruk tadi tribe leader kat situ. Mewakili parti beruk bontot tombong merah. Macam presiden parti juga. Kumpulan beruk ini dikatakan paling berhemah tinggi. Beradab. Tak pandai tendang atau maki orang dalam parlimen. Tak macam kumpulan kera. Memekik terlolong dan kadang-kadang plat kereta orang dicabutnya! Tapi sekurang-kurangnya tak macam monyet yang mengamuk di satu mesyuarat ADUN negeri. Tak cukup dimaki. Kaki pula diangkat tinggi. Disepaknya orang bertubi-tubi. Lebih monyet dari monyet. Cuma yang berbeza. Monyet ini berkot dan bertali leher. Aduhai.

4 comments:

Deo said...

aku rasa tribe leader tu nak berlaga atau bergesel hidung dengan kau lah sebagai tanda selamat datang...

OmbakHijau said...

EEiiehehe..tak sanggup. Geliii..

Anonymous said...

sat..aku nak tanya.

silat Cimande Siamang Kera Sakti..ko pakai jurus apa?

Setahu aku cuma ada dua jurus yang bisa.

satu..Jurus halilintar membelah bumi

dan dua, jurus pisang emas di bawa belayar.

Mana satu ko pakai?

OmbakHijau said...

d'arkampoo..

Ooo..2 jurus tu memang ada. Tapi, aku lebih suka pakai jurus rahsia yang ke-3. Jurus seribu langkah membelah bumi...

Power woo..Carl Lewis pun sempat ambik jurus ni dulu..